Samenvatting

Recensie door voorzitter op 16/07/2017
  • Metalfans score80

Met dit ijzersterk debuut wringt Vanaheim zich op de eerste rijen in de folk- en paganmetal. Deze Nederlanders kunnen zich meten met de besten.

Pluspunten

  • Knappe productie
  • Goede composities
  • Mooi hoe agressie en sfeer hand in hand gaan

Minpunten

  • Jammer dat het slechts een EP is

Met The House Spirit heeft het Tilburgse Vanaheim zopas in eigen beheer zijn eerste EP uitgebracht. Vanaheim is een in 2015 gestarte folk/pagan-metalband. Niet te verwarren dus met de Noorse vikingmetalband met dezelfde naam, of met nog minstens twee andere bands met dezelfde naam. Met een beetje zoeken en inspiratie hadden ze dat probleempje makkelijk uit de weg kunnen gaan. EP The House Spirit bestaat uit vier meeslepende tracks waarop Vanaheim rauwe en snelle agressie laat aansluiten op sfeervolle passages en dansbare, bijna vrolijke folkmelodieën. Een knap debuut van deze nieuwkomer in het genre. Met The House Spirit legt Vanaheim de lat meteen hoog voor zichzelf en de concurrentie. Deze EP toont dat deze band meteen klaar is voor het grote werk. Hoewel ze nog niet zo'n lange staat van dienst hebben, hebben ze al het podium gedeeld met Equilibrium, Heidevolk en Welicoruss. Dat is dan ook de richting waarin je Vanaheim moet zoeken: toegankelijke en tegelijk complexe paganmetal. Opmerkelijk is de instrumentale track Forefather’s Awakening. Meestal zetten bands een kort instrumentaal stukje aan het begin van hun album, enkel om de luisteraar in de juiste sfeer te brengen. Niet zo bij Vanaheim. Dat Forefather’s Awakening niet als openingstrack staat, geeft al aan dat de ambitie hier hoger ligt dan een ‘sfeerstukje’. Dit instrumentaaltje moet in duurtijd, compositie en uitwerking in niets onderdoen voor andere tracks. Dat toont ook dat Vanaheim zelfs op hun debuut de risico’s niet schuwen. Nog iets wat de ambitie van deze Nederlandse band toont: The House Spirit is dan wel een debuut, maar wel meteen een ‘conceptalbum’ over Domovoi, een huisgeest uit de Slavische mythologie. Het Slavische klinkt ook wel iets harder door in de muziek dan pakweg Keltische, Scandinavische of Germaanse invloeden. Vanaheim klinkt eerder mystiek, donker en melancholisch, zoals de Oekraïense bands Drudkh en Paganland. Al steken deze Nederlanders wel meer power en drive in hun muziek, al zeker in The Dwarven Chant en Domovoi. Het tempo ligt telkens hoog, zodat je je als luisteraar geen moment verveelt. De kers op de taart van deze EP is Daughter Of The Dawn, met een misleidende piano-intro, dat met een duurtijd van zowat tien minuten ook compositorisch een meesterwerkje is. De opbouw en de laagjes van dit nummer doen een beetje denken aan prog-metal. De vier tracks van deze EP hebben één ding gemeen: bijna Gregoriaanse backing-koortjes. Die zijn niet ongewoon in pagan- en folkmetal, maar door ze hier in elke song te gebruiken en er zoveel zorg aan te besteden, kunnen ze het handelsmerk van Vanaheim worden. Als ze die koortjes ook live zo voor elkaar krijgen als in de opnames. Wie Vanaheim eens live aan het werk wil zien, komt op 29 september naar de Pagan Night in Heule (Kortrijk). Wie nog meer geduld heeft kan ze in november zien in Brussel.


Metalfans.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?