Samenvatting

Recensie door Srachex op 17/10/2021
  • Uitgebracht door Massacre Records
  • Metalfans score85

Catalyst Crime verrast met een sterk en aangenaam debuut. De pianostukken zijn voor de muziek een echte meerwaarde en in combinatie met de frivole stem van Federoff leidt dit soms tot knappe stukken. Voor fans van symfonische metal en Leaves’ Eyes.

Pluspunten

  • Sterk debuutalbum
  • Zangeres Zoe Marie Federoff
  • Sterke orkestraties, met name: de piano

Minpunten

  • Niets noemenswaardigs

Catalyst Crime wordt gepitcht als “cinematic symphonic metal”. De band ontstond in 2017 als een project tussen Xandria-drummer Gerit Lamm en de Amerikaanse zangeres Zoe Marie Federoff. Jonah Weingarten van Pyramaze mag de orkestraties verzorgen en de snaren worden geplukt door enkele nobele onbekenden. Het titelloze album is tevens ook het debuut van deze band.

Hoewel enkele leden van Catalyst Crime hun sporen in andere bands al verdiend hebben, is dit toch een behoorlijk indrukwekkend debuutalbum geworden. Zoe Marie Federoff is het bandlid dat ongetwijfeld met de meeste aandacht gaat lopen. Dan heb ik het niet alleen over haar ravissante blonde verschijning, maar ook over de vocale prestatie die ze neerzet. Ze heeft een mooie heldere stem, het Engels heeft een mooie term voor de zang van Federoff: “an angelic voice”.

Al kan deze stem bij momenten ook echt duivels klinken want Federoff schuwt de occasionele grunt niet. Het gebruik van extreme vocalen blijft echter zeer beperkt. Op het nummer Cognitive Dissonance gaat Federoff het duet aan met Jake E (CyHra, ex-Amaranthe). Het duurde even voordat ik de smaak van deze release te pakken had, maar door te blijven luisteren, kreeg dit album de kans om helemaal te ontluiken. Na de cinematografische intro start het nummer Projection of Mind met een piano en neemt de band rustig de tijd om op te bouwen. De piano zal als een vlinder door het nummer blijven fladderen. De pianostukken zijn voor de muziek een echte meerwaarde en in combinatie met de frivole stem van Federoff leidt dit soms tot knappe nummers, zoals bijvoorbeeld in het zachte en breekbare Chasing the Ghost.

Ook Condemn me to Chaos start met een piano, het doet me een beetje terugdenken aan die goed oude Savatage-tijd, maar dan wel met een ravissante vocalist (sorry Jon). Het nummer heeft een prettig refrein waarin Federoff mag schitteren. Op Mother Dearest laat Federoff haar grunt horen en krijgen we de eerste echte knipoog naar Leaves’ Eyes door de symfonische metal, de grunts en de cleane vrouwelijke vocalen die het tegen elkaar opnemen. Het enige verschil met Leaves’ Eyes is het feit dat Catalyst Crime geen folk brengt. Dit is het “hardste” nummer op de plaat, als liefhebber van voorgenoemde band en extreme metal, mochten er nog meer nummers met grunts op de plaat staan. Het blijft op dit album eerder de uitzondering dan de regel.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Leaves’ Eyes Catalyst Crime gevraagd heeft voor hun Europese tournee. In november moest deze ‘The Last Viking’-tour Aarschot en Roeselare aandoen, helaas is de tournee inmiddels uitgesteld naar 2022. The Last Viking brengt ons bij Alexander Krull (Leaves’ Eyes, Atrocity), want Krull heeft dit album mogen producen, mixen en masteren. Hij heeft op sommige moment duidelijk zijn stempel doorgeduwd, en dat heeft hij goed gedaan.

Catalyst Crime heeft een sterk en aangenaam debuut uitgebracht. De 12 nummers en meer dan 50 minuten symfonische metal vervelen geen moment. Fans van symfonische metal en Leaves’ Eyes doen er goed aan om deze band eens op te zoeken.

Catalyst Crime kent een release op 22 oktober 2021 via Massacre Records.


Metalfans.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?