Samenvatting

Recensie door Srachex op 24/10/2018
  • Uitgebracht door Napalm Records
  • Metalfans score80

Op hun dertiende album brengt Unleashed wederom korte, krachtige maar zeer toegankelijke Viking death. De liedjes zijn na enkele luisterbeurten meezingbaar en liggen hierdoor goed in het gehoor. Mogelijks ben je als extreme metalfan niet gediend door het “radiovriendelijke geluid”, maar voor een groot aantal anderen zal dit de pret niet bederven.

Pluspunten

  • Zeer toegankelijk
  • Tomas Olsson & Fredrik Folkare zijn topgitaristen

Minpunten

  • Zeer toegankelijk

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik Unleashed even uit het oog ben verloren. En wat blijkt: de band is ondertussen aan zijn dertiende full-length toe. Nadat Johnny Hedlund in 1989 uit Nihilist werd getrapt (waarna deze band zichzelf hergroepeerde naar Entombed), richtte hij Unleashed op. Met een stabiele line up vuurt Unleashed elke paar jaar een nieuw full-length album op ons af. De band krijgt ook een grote pluim doordat ze één van de eerste death metal bands in de geschiedenis waren die hun teksten over Vikingen en Scandinavische mythologie schreven. Uiteraard denken we bij dit laatste heden ten dage dan ook terug aan een andere band.

De sound van Unleashed is op hun dertiende album zuiver en recht door zee geworden. De moderne productie zorgt voor heldere gitaarlijnen en drums, maar ook dat de grunt van de vijftigjarige Hedlund erg goed verstaanbaar blijft. Dit is het vierde album in rij dat verhaalt over de mythologische wereld Odalheim en zijn krijgers uit Midgaard – een verhaal in een groter concept dat door Hedlund zelf werd bedacht en uitgeschreven.

The Hunt For White Christ trapt af met Lead Us Into War: een aanstekelijk, maar krachtig gitaargedreven nummer met een dreigende Hedlund. De oproep om Thors zoon in de oorlog te volgen, werkt energetisch. Ook de volgende twee nummers (You Will Fall en Stand Your Ground) vervullen de belofte in die het nieuwe album draagt: gemakkelijk toegankelijke death metal zonder al te veel uitstapjes en fratsen die er niet toe doen. Uiteraard zijn de snaarinstrumenten wederom de dragende lijn in de muziek. Elke lied heeft aanstekelijke riffs en er zijn vele, lekker geplaatste, korte solo’s op het album terug te vinden. Ook Johnny Hedlund trekt een grote portie van de aandacht naar zich toe. Met gemakkelijke teksten en repetitieve refreinen is de muziek snel herkenbaar en na enkele luisterbeurten zelfs meezingbaar. Het is deze grote toegankelijkheid die de extreme metalfans mogelijks tegen de borst kan stuiten.

Op Terror Christ lopen de thrashy opbouw van de gitaren met de aandacht weg. De hoofdswingende riffs en een heerlijke solo zijn ideaal geplaatst, waardoor het nummer zich van de voorgaande nummers onderscheid. Het titelnummer is het kortste nummer op de plaat, maar zeker noemenswaardig. Je mag het als het visitekaartje voor album N°13 beschouwen. Houd je in dit nummer van de opbouw, de solo’s en het hapklare refrein, aarzel dan niet langer.

De verschillen tussen The Hunt For White Christ en het debuut uit ’91 zijn niet torenhoog, doch evolueerde de band door de jaren heen naar een veel cleanere, afgeliktere sound. Dit is grotendeels door de kraakheldere productie waardoor alle instrumenten netjes in de mix staan en volwaardig hun inbreng kunnen maken. Voor mij part mag je Unleashed met die andere Viking death metal band vergelijken – waarschijnlijk zal je zelfs een behoorlijk aantal parallellen vinden – maar uit respect voor de band doe ik het niet, en dát zegt genoeg.

The Hunt For White Christ kan aangekocht worden door fans van de band en metalfans die alle death op facebook en instanet liken. Maar ook door metalfans die in het extreme metal-spectrum naar een toegankelijke sound zoeken. Beschikbaar op 26 oktober 2018 via Napalm Records.

 


Metalfans.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed?